بسمه تعالي
نظام نامه امور انتشارت و فناوری اطلاعات
1 - مقدمه
امور انتشارات و فناوری اطلاعات، در راستاي اهداف و شرح وظايف مندرج در قانون و آييننامه اجرايي آن و بهويژه بندهای
ث و ج از ماده 2 قانون و بندهاي 2، 6 ، 8 و 32 از ماده 66 و بندهاي ر، ز، غ و ق از ماده 106 آييننامه اجرايي، تشكيل ميشود.
2 - شوراي سياستگذاري انتشارات و فناوري اطلاعات
اين شورا كه زير نظر شوراي مركزي سازمان انجام وظيفه ميكند مركب از 7 نفر شامل رئيس سازمان، معاون فني سازمان، مدير امور انتشارات و فناوری اطلاعات و 4 نفر به انتخاب شوراي مركزي، از بين متخصصان دارای تجربه کافی در امور انتشارات و فناوری اطلاعات است. پس از انتخاب اعضا توسط شورای مرکزی حكم آنان توسط رئيس سازمان صادر ميشود. مدت مأموريت اعضاي اين شورا تا پايان دوره شوراي مركزي است. در شروع هر دوره، شوراي مركزي پس از استقرار و شروع بهكار، اعضاي اين شورا را تعيين ميكند. تا زمان صدور حکم اعضای جدید شورای قبلی همچنان به وضایف خود ادامه میدهند. انتخاب مجدد اعضاي قبلي در شورا بلامانع است. چنانچه تا قبل از پايان دوره، هريك از اعضاي شورا قادر به ادامه انجام وظيفه نبوده و مستعفي شناخته شود، شوراي مركزي جايگزين وي را با همان شرايط تعيين ميكند.
شورا داراي رئيس، نايب رئيس و يك منشي است كه شورا در اولين جلسه از بين خود، آنان را انتخاب ميكند.
وظايف کلی اين شورا عبارتند از:
- تدوين آييننامه داخلي
- تعيين خطمشيهاي انتشارات و فناوری اطلاعات و سياستگذاري
- تنظيم برنامه بلند مدت
- تأييد برنامه و بودجه سالانه امور
- پيشنهاد روش تأمين هزينهها
- نظارت بر انعقاد قراردادها و انجام هزينهها.
- تعیین روشهای تولید، توزیع و فروش.
- تدوین و تصویب مقررات و نظارت بر انتشار مجله نظام مهندسی معدن و مجله سازمان استانها.
- تدوین و تصویب مقررات و نظارت بر انتشارات سازمان و سازمان استانها.
- نظارت بر اجراي مصوبات و تصميمات
- انجام ساير وظايف برحسب نياز يا طبق مصوبات شوراي مركزي
جزئيات و مشروح وظايف شورا توسط شورا تعيين و بهمورد اجرا گذاشته ميشود.
تصميمات و مصوبات شورا، كه در حيطه وظايف آن اتخاذ ميشود، پس از تأیید شورای مرکزی لازم الاجرا است.
3 – مجله نظام مهندسی معدن
مجله سازمان، نشريهاي علمي، فني، اطلاعاتي و حرفهاي است و طبق سياستهاي مصوب شوراي سياستگذاري انتشارات و فناوری اطلاعات بهموجب كسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر میشود. مقررات و دستورالعملهای مربوط به ارکان و روش تولید و توزیع توسط شورای سیاستگذاری انتشارات و فناوری اطلاعات تدوین و تصویب میشود.
امور مربوط به انتشار و توزیع مجله مستقیماً زیر نظر رئیس سازمان انجام میشود و مدير مسئول مجله همواره رئيس سازمان است.
4- مجله سازمان استانها
مجله سازمان استانها، نشريهاي علمي، فني، اطلاعاتي و حرفهاي است و طبق سياستهاي مصوب شوراي سياستگذاري انتشارات و فناوری اطلاعات منتشر میشود و پس از موافقت این شورا با كسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل انتشار است. مقررات و دستورالعملهای مربوط به ارکان و روش تولید و توزیع توسط شورای سیاستگذاری انتشارات و فناوری اطلاعات تدوین و تصویب میشود.
5- ساختارامور انتشارات و فناوری اطلاعات
ساختار امور انتشارات و فناوری اطلاعات شامل مدير امور و مسئولان بخشها طبق نمودار انتهاي نظامنامه است.
این امور شامل چهاربخش زير است:
- پايگاه اينترنتي
- کتاب
- آمار و اطلاعات
- نرمافزارهای تخصصی
شوراي مركزي ميتواند بر حسب نياز بخشهاي مختلف اين امور را تغيير داده و كاهش و افزايش دهد.
اشتغال هر يك از شاغلان در بخشهاي مختلف، به پيشنهاد مدير امور و تأييد معاون فني بوده و امضاي قراردادهاي اشتغال بهعهده رئيس سازمان است. حقالزحمه مدير امور، مسئولان بخشها و هريك از كارشناسان، در چهارچوب مقررات استخدامي سازمان تعيين و پرداخت ميشود. خدمات اداري مورد نياز توسط دبيرخانه مركزي سازمان انجام ميشود و در صورت لزوم، روش بهكارگيري كاركنان اضافي به پيشنهاد مدير امور و تایید رئیس سازمان تعيين ميشود.
مدير امور، مسئولان بخشها و كارشناسان بايد از بين اعضاي سازمان كه داراي تجربه در فعاليتهاي معدني، انتشارات و فناوری اطلاعات هستند، انتخاب شوند و بايد در زمينه مورد تصدي خود آگاهي كافي داشته باشند.
در هر استان يك نفر به تصویب هيأت مديره بهعنوان رابط فناوری اطلاعات تعيين ميشود كه با مدير امور ارتباط داشته و وظایف خود را با نظر مدیر امور انجام میدهد.
5-1- مدير امور
مدير امور انتشارات و فناوري اطلاعات به پيشنهاد معاون فني سازمان انتخاب و با حكم رئيس سازمان به اين سمت منصوب ميشود و زير نظر معاون فني سازمان انجام وظيفه ميكند.
وظايف كلي مدير این امور به شرح زير است:
- انتخاب و پيشنهاد مسئولان بخشها.
- پيشنهاد برنامه و بودجه امور.
- تأييد برنامههاي اجرايي هريك از بخشها در چهارچوب برنامه مصوب.
- تأييد اشتغال كارشناسان پيشنهادي هريك از بخشها و پيشنهاد قرارداد اشتغال مربوط.
- بررسي و پيشنهاد قراردادهاي واگذاري انجام پارهاي از امور به اشخاص حقيقي يا حقوقي.
- نظارت بر اجراي وظايف و برنامههاي بخشها و گروهها.
- بررسي و تأييد گزارشهاي تدوين شده توسط بخشها و ارائه گزارشهاي مورد نياز سازمان.
- شركت در جلسات شوراي سياستگذاري انتشارات و فناوري اطلاعات.
- ايجاد ارتباط و اخذ تماس با مسئولان ذيربط در وزارتخانهها و سازمانهاي مختلف و شركت در جلسات مربوط به امور.
- ايجاد هماهنگي در برنامههاي انتشارات و فناوری اطلاعات در سطوح استاني و كشوري.
- ارتباط با رابط امور فناوري اطلاعات استانها.
- پيگيري براي تأمين بودجه لازم جهت اجرای برنامهها.
كنترل هزينهها.
- مدیر امور میتواند بنا به ضرورت و با کسب موافقت معاون فنی سازمان کمیته بررسی و تصمیمسازی مرکب از 3 تا 5 نفر تشکیل دهد. اعضای این کمیته نیز باید به تأیید معاون فنی سازمان برسد.
- انجام ساير وظايف برحسب نياز.
5-2- بخش پايگاه اينترنتي
اين بخش، که به منظور اطلاعرسانی مقررات، مصوبات و فعالیتهای سازمان و اطلاعات مورد نیاز اعضا انجام وظیفه میکند، از يك مسئول و درصورت لزوم تعدادي كارشناس به پيشنهاد وي و تأييد مدير امور تشكيل ميشود. اين بخش براي انجام وظايف خود از همكاري و نظرات سازمانهاي استانها و مسئولان رشتههاي تخصصي سازمان استفاده ميكند.
وظايف كلي اين بخش به شرح زير است:
- نيازسنجي زيرساختهاي سختافزاري پايگاههاي اينترنتي
- تعيين روش و پيشنهاد قراردادهاي مربوط به وبسايت و نظارت بر اجراي آنها
- ايجاد بستر مناسب براي پيوندهاي الكترونيكي
- اجرای برنامههای مصوب و وارد نمودن مداوم اطلاعات تهيه شده.
- نظرسنجي و تحليل مطلوبيت بخشهاي مختلف وبسايت به منظور بهبود و گسترش
- همكاري با رابط فناوری اطلاعات در سازمان استانها براي رفع اشكالات احتمالي.
- ارائه پيشنهاد براي بهبود وگسترش.
- تهيه برنامه اجرايي سالانه و پيشنهاد بودجه
- انجام ساير وظايف برحسب نياز.
5-3- بخش كتاب
اين بخش، که به منظور تولید کتابهای تخصصی و حرفهای و انتشارات الکترونیکی انجام وظیفه میکند، از يك مسئول و درصورت لزوم تعدادي كارشناس به پيشنهاد وي و تأييد مدير امور تشكيل ميشود. اين بخش براي انجام وظايف خود از همكاري و نظرات مسئولان رشتههاي تخصصي سازمان و در صورت لزوم نظرخواهی از داوران تخصصی در هر زمینه استفاده ميكند.
وظايف كلي اين بخش به شرح زير است:
- شناسايي كتابهاي تخصصي موجود مرتبط با هريك از رشتههاي سازمان و تهيه بانك اطاعاتي كتاب.
- بررسي، نقد، طبقهبندي و رتبهبندي كتابها.
- نيازسنجي، سفارش توليد، انتشار و توزيع كتابهاي جديد.
- همكاري با مراجع مسئول و ذيربط در سطح كشور در امور مربوط به كتابهاي تخصصي.
- ايجاد بستر مناسب و گسترش فرهنگ كاربرد انتشارات الكترونيكي.
- پیشنهاد تولید کتاب یا انتشارات الکترونیکی به شورای سیاستگذاری.
- پيشنهاد انعقاد قراردادهاي مربوط به تهيه توليدات الكترونيكي و کتب به مدیر امور و نظارت بر اجراي آنها.
- پيشنهاد روش توزيع و فروش انتشارات.
- تشکیل کمیتههای بررسی کتابها و تولیدات الکترونیکی طبق نظرات شورا.
- قبول سفارش تولید از وزارت صنایع و معادن و سایر مؤسسههای مورد تأیید شورا.
- تهيه برنامه اجرايي سالانه و پيشنهاد بودجه.
- انجام ساير وظايف برحسب نياز.
5-4- بخش آمار و اطلاعات
اين بخش، که به منظور گردآوری، تجزیه و تحلیل، طبقهبندی و انتشار اطلاعات مربوط به فعالیتهای معدنی کشور انجام وظیفه میکند، از يك مسئول و درصورت لزوم تعدادي كارشناس به پيشنهاد وي و تأييد مدير امور تشكيل ميشود. اين بخش میتواند براي انجام وظايف خود از همكاري اعضای حقیقی و حقوقی سازمان در هر زمینه ذیربط استفاده كند.
وظايف كلي اين بخش به شرح زير است:
- تعيين اهداف، شناسايي و درجهبندي اطلاعات مورد نياز
- تدوين روش و فرآيند تهيه آمار و اطلاعات برحسب درجه و نوع
- گردآوري آمار و اطلاعات با كمك اعضای حقیقی و حقوقی و از طریق رابطهاي فناوري اطلاعات در سازمان استانها
- توليد يا توسعه بانكهاي اطلاعاتي مورد نياز.
- تعيين روش تهيه هر بانك اطلاعاتي.
- پيشنهاد قرارداد تهيه يا توسعه بانكهاي اطلاعاتي مورد نياز.
- تأييد، طبقهبندي و پردازش آمار و اطلاعات.
- نظارت بر فرآيند تهيه آمار و اطلاعات از نظر زماني و دقت تهيه.
- تدوين روش و فرآيند ارائه بانکهای اطلاعاتی و اطلاعات پردازش شده برحسب درجه و نوع.
- تعيين روش ورود اطلاعات و بهروزرساني بانكهاي اطلاعاتي.
- تعیین و پيشنهاد قيمت اطلاعات پردازش شده برای ارائه به عموم درصورت لزوم.
- تهيه برنامه اجرايي سالانه و پيشنهاد بودجه
- انجام ساير وظايف برحسب نياز.
5-5- بخش نرمافزارهاي تخصصي
اين بخش، که به منظور شناسایی، تولید و گسترش کاربرد نرمافزارهای تخصصی در فعالیتهای معدنی انجام وظیفه میکند، از يك مسئول و درصورت لزوم تعدادي كارشناس به پيشنهاد وي و تأييد مدير امور تشكيل ميشود. اين بخش براي انجام وظايف خود از همكاري و نظرات مسئولان رشتههاي تخصصي سازمان استفاده ميكند.
وظايف كلي اين بخش به شرح زير است:
- شناسايي نرمافزارهاي تخصصي موجود مرتبط با هريك از رستههاي سازمان
- تعيين قابليتها و موارد كاربرد نرمافزار
- تهيه شناسنامه و راهنماي كاربري
- طبقهبندي و رتبهبندي نرمافزارها
- نيازسنجي و توليد نرمافزارهاي جديد و توسعه نرمافزارهاي موجود
- تدوين راهنماي آموزشي براي هر نرمافزار
- تنظيم برنامه و ارائه دورههاي آموزشي براي هر نرمافزار
- پيشنهاد سياستهاي گسترش كاربرد نرمافزارهاي تخصصي در سطح كشور
- پيشنهاد افراد يا سازمانهاي تخصصي و قرارداد مربوط براي تهيه يا توسعه هر نرمافزار
- تعيين طريقه ارائه نرمافزارها و درصورت لزوم پيشنهاد قيمت آن
- تهيه برنامه اجرايي سالانه و پيشنهاد بودجه
- انجام ساير وظايف برحسب نياز
اين نظامنامه با ادغام و اصلاح نظامنامههای امور انتشارات و امور فناوری اطلاعات مصوب 3/11/1383 تدوین شد و در تاریخ 18/1/1390 بهتصويب شوراي مركزي رسيد.